Žádosti o informace

Možnost občanů kontrolovat činnost orgánu veřejné správy je garantovaná každému skrze právo na informace zakotvené v čl. 17 odst. 1 usnesení České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, dále jen „Listina").

Právo na informace umožňuje každému občanovi podílet se informovaně na správě věcí veřejných.

Toto základní lidské právo – právo na informace – je na své zákonné úrovni provedeno zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „InfZ"). InfZ podrobně stanoví, kdo je povinen informace zveřejnit, jaké informace se poskytují a jaké se naopak poskytovat nesmějí, způsoby poskytování informací, lhůty pro poskytnutí informací a možnosti podání opravných prostředků.

Informací se dle dikce InfZ rozumí jakýkoliv obsah, či jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči (ust. § 3 odst. 3 InfZ). Smyslem poskytování informací, resp. svobodného přístupu k informacím není poskytovat „listiny, dokumenty", ale podstatou je poskytnutí samotné informace, jejího obsahu, bez ohledu na formu.

Kdo je povinen poskytovat informace (tzv. povinné subjekty) a jaké informace se poskytují?

Dle ustanovení § 2 odst. 1 a odst. 2 InfZ mají povinnost poskytovat informace (povinné subjekty):

  • státní orgány,
  • územní samosprávné celky a jejich orgány,
  • veřejné instituce a dále
  • subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti.

Tyto výše uvedené povinné subjekty jsou ze zákona povinny poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, tj. informace vypovídající o činnosti toho kterého povinného subjektu.

Jaké informace jsou z režimu InfZ vyloučeny, resp. na které informace se InfZ nevztahuje?

V souladu s ustanovením § 2 odst. 3 InfZ, se tento zákon nevztahuje na poskytování:

  • informací o údajích vedených v centrální evidenci účtů a v navazujících evidencích,
  • informací, které jsou předmětem průmyslového vlastnictví,
  • dalších informací, pokud zvláštní zákon (např. zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí) upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací

Ustanovení § 2 odst. 4 InfZ dále stanoví, že povinnost povinného subjektu poskytovat informace se výslovně netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

Jakým způsobem jsou informace poskytovány?

V režimu InfZ jsou informace poskytovány zveřejněním nebo na základě žádosti.

Poskytování informací zveřejněním

InfZ stanoví soubor informací, které musí povinné subjekty zveřejnit, a to aniž by jejich zveřejnění předcházela jakákoliv žádost, přičemž tyto informace musí mít povinný subjekt ve svém sídle a svých úřadovnách na takovém místě, které je všeobecně přístupné, a zároveň tyto informace musí zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup. Jedná se o následující informace:

  • důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost,
  • popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob,
  • místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím povinného subjektu o právech a povinnostech osob, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a označení příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat,
  • postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat,
  • přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí,
  • sazebník úhrad za poskytování informací,
  • výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací (§ 18 InfZ),
  • výhradní licence poskytnuté podle § 14a odst. 4 InfZ,
  • usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7 InfZ,
  • elektronickou adresu podatelny.

Dalšími informacemi, které jsou povinné subjekty povinny v úředních hodinách ve svém sídle zpřístupnit, a to tak, aby do nich mohl každý nahlédnout a pořídit si opis, výpis nebo kopii, jsou:

  • právní předpisy vydávané v rámci své působnosti,
  • seznamy hlavních dokumentů, zejména koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle tohoto zákona (InfZ) včetně případných návrhů licenčních smluv.

Poskytování informací na žádost

Poskytování informací městem Uherský Brod, jako povinným subjektem dle InfZ

Město Uherský Brod, jako územně samosprávný celek, je ve smyslu InfZ povinným subjektem.

Město Uherský Brod je povinným subjektem poskytujícím informace z výkonu své samostatné i přenesené působnosti.

Město Uherský Brod v souladu s výše uvedeným zveřejňuje:

  • právní předpisy a pravidla města,
  • usnesení rady města a usnesení zastupitelstva měs­ta,
  • rozpočet města na příslušný kalendářní rok,
  • záměry na prodej a pronájem nemovitého majetku ve vlastnictví města.

Ostatní informace jsou zveřejňovány dle rozhodnutí orgánů města a vedoucích pracovníků městského úřadu v rámci kompetencí vymezených zákonem o obcích, jednacím a organizačním řádem pro činnost komisí a organizačním řádem městského úřadu.

Město Uherský Brod zveřejňuje informace:

  • na úřední desce – usnesení orgánů města, obecně závazné vyhlášky, rozpočet města, záměry na prodej a pronájem majetku (i na elektronické úřední desce),
  • ve vývěskách rozmístěných po městě – informace,
  • v denním tisku a sdělovacích prostředcích – tiskové zprávy,
  • na internetových stránkách města www.ub.cz, www.uherskybrod.cz,
  • na sekretariátu starosty – k nahlédnutí právní předpisy města.

Na městském úřadu jsou vedeny a spravovány registry:

  • registr obyvatel,
  • matriční knihy,
  • evidence přestupků,
  • evidence plátců místního poplatku ze psů.

Nicméně s ohledem na to, že informace v těchto registrech nejsou každému na základě zákona přístupné, nevztahuje se na tyto informace (viz ust. § 5 odst. 5 InfZ) povinnost jejich zveřejnění.

Veřejně přístupné registry

Město Uherský Brod přijímá žádosti o informace učiněné:

  • písemně na adrese: Městský úřad Uherský Brod, Masarykovo nám. 100, 688 01 Uherský Brod,
  • osobně na podatelně Městského úřadu Uherský Brod nebo na jednotlivých odborech Městského úřadu Uherský Brod,
  • elektronicky prostřednictvím elektronické adresy podatelna@ub.cz

Město rovněž přijímá v úředních hodinách žádosti o informace i na formuláři dostupném v Městském informačním centru, podatelně městského úřadu či na internetových stránkách města – formulář žádosti k vyplnění a vytištění – viz níže.

Dle organizačního uspořádání města Uherský Brod informace poskytuje Odbor kanceláře tajemníka (OKT), jednotlivé odbory, oddělení městského úřadu dle svého odborného zaměření. OKT dále vede evidenci písemných žádosti o poskytnutí informací včetně jejich vyřízení a zpracovává výroční zprávu za předcházející kalendářní rok v souladu s InfZ. Pokud vzniknou pochybnosti o kompetenci k vyřízení žádosti, rozhodne tajemník městského úřadu o přidělení této žádosti na příslušný odbor, orgán, organizaci…

  Prosím čekejte...