Registr oznámení
- Město
- Povinně zveřejňované informace
- Registr oznámení
Registr oznámení o činnostech, oznámení o majetku a oznámení o příjmech a závazcích podávaných veřejnými funkcionáři (dále jen „registr oznámení“) byl zřízen zákonem č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (dále jen „zákon o střetu zájmů“), jako informační systém veřejné správy (zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů), jehož správcem je, nestanoví-li zákon jinak, Ministerstvo spravedlnosti.
Podávání oznámení
Zákon o střetu zájmů ukládá veřejným funkcionářům povinnost formou čestného prohlášení podávat oznámení o:
- osobním zájmu,
- jiných vykonávaných činnostech,
- majetku, který vlastní ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu funkce, a majetku nabytém v průběhu výkonu funkce,
- příjmech a závazcích.
Veřejnými funkcionáři mimo jiné jsou také:
- poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,
- senátor Senátu Parlamentu České republiky,
- člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen vlády,
- členové zastupitelstva města, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, nebo členové zastupitelstva, kteří před svým zvolením do funkce nebyli v pracovním poměru, ale vykonávají funkci ve stejném rozsahu, jako člen zastupitelstva, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn,
- starosta města, místostarosta města a členové rady města, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni,
- vedoucí úředník územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do městského úřadu.
V roce 2017 byl novelizován zákon o střetu zájmů, což mělo za následek zásadní změny v podávání a obsahu oznámení. Zmíněná novela nabyla účinnosti dne 01.09.2017, a tedy veřejní funkcionáři v tomto roce byli povinni podat příslušná oznámení dle zákona o střetu zájmů hned dvakrát. V souladu s právní úpravou účinnou do 31.08.2017 veřejní funkcionáři do 30.06.2017 podávali oznámení prostřednictvím písemně vyplněného formuláře, který byl předán tajemníkovi.
Ve lhůtě od 01.10.2017 do 30.11.2017 jsou veřejní funkcionáři povinni podat oznámení elektronicky vyplněním příslušného formuláře, kdy evidenčním orgánem pro výše uvedené veřejné funkcionáře bude Ministerstvo spravedlnosti (dále jen „evidenční orgán“).
Veřejní funkcionáři mají nyní povinnost podávat tzv. vstupní oznámení při zahájení výkonu veřejné funkce. Toto vstupní oznámení se podává ke stavu ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu veřejné funkce a umožňuje tak zjistit s jakým majetkem veřejný funkcionář do veřejného života vstoupil, a tedy (s ohledem na níže uvedené povinnosti) i následnou možnost zjistit, jaký majetek nabyl v průběhu výkonu své funkce.
Veřejní funkcionáři dále budou podávat oznámení o činnostech, majetku a o příjmech a závazcích, a to vždy nejpozději do 30.06. následujícího kalendářního roku po celou dobu výkonu funkce, a to přímo evidenčnímu orgánu v elektronické podobě prostřednictvím registru oznámení.
Veřejní funkcionáři mají také povinnost podat tzv. výstupní oznámení, a to po ukončení výkonu veřejné funkce.
Podrobnější informace naleznete na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti.
Registr oznámení
V souladu s účinnou právní úpravou byl zřízen registr oznámení jako informační systém veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti. Registr oznámení je veřejně přístupným registrem.
V registru oznámení jsou ukládány elektronické dokumenty podávané veřejnými funkcionáři.
Nahlížení do registru oznámení je možné bezplatně prostřednictvím veřejné datové sítě v rozsahu stanoveném zákonem o střetu zájmů.
Oznámení veřejných funkcionářů jako např. uvolněných členů zastupitelstev obcí a neuvolněných členů zastupitelstev obcí, kteří vykonávají funkci starosty, místostarosty a člena rady, jsou přístupná bez žádosti, na adrese https://cro.justice.cz/.
Do oznámení veřejných funkcionářů, jako např. úředníků obecních úřadů, je možné nahlížet na základě žádosti, kterou lze podat prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, elektronicky, prostřednictvím elektronické podatelny správce registru či elektronicky prostřednictvím datové schránky.
Po ověření žádosti pro umožnění přístupu do registru oznámení udělí správce registru oznámení žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo, které bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne obdržení žádosti, doručí prostřednictvím provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele, prostřednictvím elektronické pošty nebo prostřednictvím datové schránky žadatele. Uživatelské jméno a přístupové heslo do registru oznámení jsou platné po dobu 6 měsíců ode dne jejich prvního použití. Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru oznámení je zakázáno.
Podněty k přešetření
Každý má právo sdělit evidenčnímu orgánu skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru oznámení. Evidenční orgán do 30 dnů ode dne obdržení sdělení oznámí tomu, kdo sdělení podal, jak bylo s jeho sdělením naloženo. Podněty lze podat i prostřednictvím elektronického formuláře.
Evidenční orgán mimo jiné porovnává údaje uvedené v registru oznámení s údaji uvedenými v jiných informačních systémech, a pokud se dozví, že došlo k jednání, které má znaky přestupku, oznámí takovou skutečnost bezodkladně příslušnému správnímu orgánu, což je v případě obcí obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Postavení městského úřadu Uherský Brod dle zákona o střetu zájmů
Dle nově účinné právní úpravy již není evidenčním orgánem městský úřad, resp. tajemník městského úřadu, nicméně i tak má městský úřad do registru oznámení povinnost zapisovat, a to neprodleně, nejpozději však do 15 dnů ode dne zahájení nebo skončení výkonu funkce veřejného funkcionáře jeho jméno, popřípadě jména a příjmení, datum a místo jeho narození, právnickou osobu nebo její orgán nebo organizační složku, ve které veřejný funkcionář působí, jeho funkci, kterou v této právnické osobě nebo jejím orgánu nebo organizační složce zastává, a data zahájení a skončení výkonu jeho funkce, s výjimkou utajované informace podle zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
Tyto povinnosti zastává na městském úřadu Uherský Brod Odbor kanceláře tajemníka, kdy kontaktní osobou je paní Marie Kubáníková, tel.: 572 805 140, e-mail: marie.kubanikova@ub.cz.