Ochrana oznamovatelů

Ochrana osob oznamující porušení práva Evropské unie

Podání oznámení podle SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019, o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie (dále jen Směrnice)

Město Uherský Brod je na základě této Směrnice povinným subjektem k zajištění vnitřního oznamovacího systému a k zajištění ochrany osob, které učiní oznámení o protiprávní činnosti v níže uvedených oblastech, o kterých se dověděl v souvislosti s Pracovní činností:

  1. zadávání veřejných zakázek,
  2. finanční služby, produkty a trhy a předcházení praní peněz a financování terorismu,
  3. bezpečnost a soulad výrobků s předpisy,
  4. bezpečnost dopravy,
  5. ochrana životního prostředí,
  6. radiační ochrana a jaderná bezpečnost,
  7. bezpečnost potravin a krmiv, zdraví a dobré životní podmínky zvířat,
  8. veřejné zdraví,
  9. ochrana spotřebitele,
  10. ochrana soukromí a osobních údajů a bezpečnost sítí a informačních systémů,
  11. porušení ohrožující finanční zájmy EU,
  12. porušení týkající se vnitřního trhu EU, včetně porušení unijních pravidel hospodářské soutěže a státní podpory, a pravidel týkajících se vnitrostátní daně z příjmů právnických osob.

Vnitřní oznamovací systém provozuje město Uherský Brod i pro zakládané a zřizované organizace, kterých se Směrnice týká.

Základní pojmy

Oznámení je podnět učiněný Oznamovatelem o Podezřelé skutečnosti.

Oznamovatel je osoba činící Oznámení dle této Směrnice, která se dozvěděla o Podezřelé skutečnosti před výkonem, při výkonu nebo po výkonu Pracovní činnosti pro Město.

Pracovní činnost znamená výkon zaměstnání, samostatně výdělečné činnosti, práv spojených s členstvím v právnické osobě, funkce člena orgánu právnické osoby, který je do funkce volen, jmenován či jinak povoláván (volený orgán), práce v rámci dočasného přidělení zaměstnance, práce zaměstnance agentury práce nebo odborné praxe, nebo práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiné obdobné plnění.

Podezřelá skutečnost je skutečnost nasvědčující Protiprávní jednání.

Protiprávní jednání je porušení zákonů ČR a EU, trestný čin, přestupek či jednání mající znaky trestného činu nebo přestupku ze strany Města či Povinné osoby v souvislosti s jejich Pracovní činností.

Povinné osoby jsou zaměstnanci Města, včetně zaměstnanců dočasně přidělených k výkonu práce pro Město, členy orgánu Města, další osoby vykonávající Pracovní činnost pro Město a jakékoli další fyzické a právnické osoby spolupracující s Městem na základě smluvního vztahu a další spolupracující o­soby.

Vnitřní oznamovací systém (VOS) je Nástroj pro přijímání a řešení Oznámení.

Odvetné opatření je jakékoli jednání vyvolané Oznámením a učiněné vedením Města či jinou osobou na její pokyn, ke kterému dochází v souvislosti s výkonem Pracovní činnosti a které mohou Oznamovatel či Spřízněná osoba důvodně považovat za zásah do svých práv či oprávněných zájmů.

Spřízněná osoba je např. osoba, která:

  1. umožnila nebo usnadnila učinění nebo zkoumání důvodnosti Oznámení,
  2. je vůči Oznamovateli blízkou osobou,
  3. je právnickou osobou, jejíž je Oznamovatel společníkem, členem nebo členem voleného orgánu právnické osoby,
  4. je zaměstnancem Oznamovatele, nebo která je vůči Oznamovateli v obdobném postavení, anebo pro kterou Oznamovatel vykonává Pracovní činnost.

Nápravné opatření je opatření k nápravě Protiprávního jednání a k budoucímu předcházení jeho vzniku.

Informace vyloučené z oznámení jsou informace, jejichž sdělením v rámci Oznámení by došlo k porušení zákonné povinnosti mlčenlivosti, zejména:

  1. informace týkající se činnosti zpravodajských služeb České republiky,
  2. informace v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo obdobného práva,
  3. informace, které by mohly ohrozit podstatný bezpečnostní zájem České republiky,
  4. informace podléhající lékařskému tajemství,
  5. informace podléhající advokátní mlčenlivosti a další.

Řešitel oznámení je příslušná osoba, která přijímá Oznámení, přezkoumává a navrhuje mimořádná , práce zaměstnance agentury práce nebo odborné praxe, nebo práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o poskytování dodávek, služeb, stavebních prací nebo jiné obdobné plnění.

Způsob podání

Oznamovatel může podat své oznámení Řešiteli oznámení:

  • písemně elektronicky prostřednictvím Nástroje pro přijímání a řešení Oznámení, dostupný na adrese www.nntb.cz/c/0aaaaaaa nebo na adrese www.nntb.cz pod přístupovým kódem „mestoub“ bez uvozovek,
  • písemně v analogové podobě na adrese Město Uherský Brod, Oddělení interního auditu, Masarykovo nám. 100, s nápisem „NEOTEVÍRAT" na zalepené a neporušené obálce,
  • ústně telefonicky na telefonním čísle 572 805 120 v p­racovní době,
  • ústně osobně v kanceláři č. 18 budovy radnice Mariánské nám. 100 v pracovní do­bě.

Oznamovatel může učinit své oznámení i anonymně.

Externí oznamovací systém Ministerstva spravedlnosti

V případě, že se Oznamovatel rozhodne své oznámení řešit mimo vnitřní oznamovací systém města Uherský Brod, lze oznámení podat prostřednictvím centrálního oznamovacího systému spravovaného Ministerstvem spravedlnosti ČR.

Chci podat oznámení – veřejnost – Oznamovatel (justice.cz)

Řešení oznámení

Řešitel oznámení vyrozumí Oznamovatele o přijetí Oznámení ve lhůtě 7 dnů od podání Oznámení.

Řešitel oznámení vyrozumí Oznamovatele i o nepřijetí Oznámení a to z důvodů, že:

  1. oznámení se netýká oblastí vymezené Směrnicí EU,
  2. oznámení nebylo učiněno v souvislosti s Pracovní činností Oznamovatele,
  3. oznámení je založeno na informacích vyloučených z oznámení.

Řešitel oznámení se při přijímání Oznámení dotazuje Oznamovatele na následující:

  1. popis Podezřelé skutečnosti,
  2. informace o protiprávním jednání, zahrnující popis skutečností, čas Porušení pravidel a uvedení zapojených osob,
  3. údaje Oznamovatele a zapojených osob (jméno, příjmení, datum narození a bydliště, pozice u Města či vztah k Městu, telefon, e-mail, vztah zapojených osob k Protiprávnímu jednání),
  4. důkazy a další dostupné informace a dokumenty o Protiprávním jednání,
  5. případný souhlas Oznamovatele s informováním příslušného správního, policejního nebo jiného orgánu veřejné moci; tento souhlas není Oznamovatel povinen udělit.

Řešitel oznámení posoudí důvodnost Oznámení do 30 dnů od jeho přijetí. Ve skutkově či právně složitých případech může Řešitel oznámení tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát.

Řešitel oznámení, v případech, kdy je to možné, informuje Oznamovatele o závěrech posuzování, šetření i o nápravných opatřeních.

Řešitel oznámení chrání totožnost Oznamovatele a zachovává mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl při výkonu své činnosti. Totožnost Oznamovatele a osob uvedených v Oznámení může Řešitel oznámení sdělit třetí osobě pouze se souhlasem Oznamovatele, popř. v případech, kdy je k takovému sdělení povinen na základě zákona.

Řešitel oznámení je oprávněn požadovat poskytnutí údajů, dokumentů a věcí vztahujících se ke skutečnostem uvedeným v oznámení, jakož i zpřístupnění zařízení a prostor.

Oznamovatel ani Spřízněné osoby nesmí být vystaveny v návaznosti na učiněné Oznámení a v souvislosti s výkonem Pracovní činnosti jakýmkoli Odvetným opatřením. Tímto však nejsou dotčeny možnosti oprávněného postupu Města vůči Oznamovateli v případě, kdy učinil vědomě nepravdivé Oznámení, jakož i vůči dalším osobám podílejícím se na učinění takového Oznámení. Jednalo by se v tomto případě o protiprávní jednání ze strany Oznamovatele, které by mít velmi důsledky v občanskoprávním nebo přestupkovém řízení.

  Prosím čekejte...