Jednací řád ZM
- Město
- Zastupitelstvo města (ZM)
- Jednací řád ZM
JEDNACÍ ŘÁD
ZASTUPITELSTVA MĚSTA UHERSKÝ BROD
Zastupitelstvo města Uherského Brodu se usneslo dne 16.09.2024 pod číslem usnesení 307/Z14/24 podle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, na tomto jednacím řádu:
Článek 1
Úvodní ustanovení
- Jednací řád Zastupitelstva města je základní nástroj politické kultury. Jeho cílem je nastavení takových pravidel, která umožní transparentní jednání zvolených zastupitelů vůči sobě navzájem i vůči občanům. Dobrovolné respektování transparentních pravidel je významným signálem pro občany, má nemalý dopad do atmosféry města a může být příkladem pro chování dalších osob.
- Jednací řád Zastupitelstva města upravuje přípravu, svolání, průběh a pravidla zasedání, usnášení a kontrolu plnění přijatých usnesení, jakož i další věci související s jeho zasedáním.
- Ve věcech upravených tímto jednacím řádem, popř. o dalších zásadách svého jednání, rozhoduje Zastupitelstvo města v mezích zákona o obcích.
Článek 2
Pravomoc Zastupitelstva města
Postavení, působení a pravomoc Zastupitelstva města je upravena v § 84 a § 85 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění.
Článek 3
Svolání zasedání Zastupitelstva města
- Zastupitelstvo města se schází ke svým zasedáním dle ročního harmonogramu schváleného Zastupitelstvem města v prosinci předešlého roku. V naléhavých případech může být zasedání svoláno v mimořádném termínu. Na základě žádosti alespoň 1/3 členů Zastupitelstva města nebo hejtmana kraje svolá zasedání v termínu do 21 dnů ode dne doručení žádosti Městskému úřadu.
- Pozvánka musí být zveřejněna na úřední desce Městského úřadu a na webových stránkách města nejpozději 7 dnů přede dnem zasedání Zastupitelstva města.
- Zasedání Zastupitelstva města svolává starosta, v jeho nepřítomnosti místostarosta, písemnou pozvánkou, která obsahuje místo a termín zasedání, čas zahájení zasedání, návrh programu zasedání schválený Radou města.
- Pozvánka je členům Zastupitelstva města rozesílána na e-mailové adresy, které zřizuje Městský úřad ve tvaru: jmeno.prijmeni@ub.cz. Materiály k projednání jsou k dispozici na webové stránce: https://www.ub.cz/dzr/zm
- Zasedání Zastupitelstva města jsou veřejná.
- Zasedání Zastupitelstva města jsou číslována jednou číselnou řadou za celé volební období.
Článek 4
Účast na zasedání Zastupitelstva města
- Členové Zastupitelstva města jsou povinni se zúčastnit každého zasedání, jinak jsou povinni se písemně (v naléhavých případech telefonicky) omluvit starostovi s uvedením důvodů. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá starosta.
- Účast na zasedání stvrzují členové Zastupitelstva města podpisem do prezenční listiny.
- Zasedání Zastupitelstva města se mimo členů Zastupitelstva města účastní také tajemník Městského úřadu, vedoucí odborů Městského úřadu, někteří vedoucí oddělení Městského úřadu, zapisovatelka a občané, popř. jiné osoby (např. odborníci nebo zástupci organizací, orgánů a občanů).
- Člen Zastupitelstva města se může ve výjimečných případech účastnit schůze Zastupitelstva města distanční formou. Pokud se člen Zastupitelstva města rozhodne účastnit distančně, je povinen tuto skutečnost oznámit starostovi nebo tajemníkovi Městského úřadu prostřednictvím elektronické pošty nejméně 24 hodin před začátkem plánovaného jednání zastupitelstva. Městský úřad je povinen zajistit technické podmínky pro distanční účast každému zastupiteli, který o ni včas požádá.
Článek 5
Příprava zasedání a předložení materiálů
- Přípravu zasedání Zastupitelstva města organizuje starosta a tajemník Městského úřadu podle schváleného programu.
- Materiály k projednání Zastupitelstvu města předkládají Rada města, výbory Zastupitelstva města a členové Zastupitelstva města.
- Materiály pro zasedání jsou předkládány elektronicky. Materiály jsou členům Zastupitelstva města zasílány elektronicky spolu s pozvánkou. Za přípravu, písemné vyhotovení materiálů, potřebné náležitosti a úpravu odpovídají zpracovatelé a předkladatelé. Koordinaci a dozor nad přípravou materiálů vykonává tajemník Městského úřadu. Materiály Zastupitelstva města jsou zveřejněny na webových stránkách města (https://www.ub.cz/) 7 dnů přede dnem zasedání Zastupitelstva města. V naléhavých případech mohou být materiály v elektronické podobě předloženy členům Zastupitelstva města v kratším termínu, popř. v den zasedání Zastupitelstva města.
- Materiály pro zasedání Zastupitelstva města musí být zpracovány tak,
aby umožnily členům Zastupitelstva města komplexně posoudit problematiku.
Materiály musí obsahovat:
- bod programu,
- název materiálu,
- termín a pořadové číslo zasedání Zastupitelstva města,
- titulní list,
- jméno předkladatele a zpracovatele,
- návrh usnesení,
- důvodovou zprávu (nebo zkrácenou důvodovou zprávu, která je součástí titulního listu),
- přílohy.
- Pro zpracování materiálů pro zasedání Zastupitelstva města se přiměřeně použije Směrnice pro přípravu jednání a způsob zpracování materiálů pro Radu a Zastupitelstvo města Uherský Brod, která je platná pro Městský úřad Uherský Brod.
- Návrh programu zasedání předkládá Zastupitelstvu města ke schválení
starosta. Návrh programu obsahuje vždy tyto body:
- Zahájení.
- Zpráva o činnosti Rady města.
- Zprávy výborů Zastupitelstva města.
- Předložené body k projednání.
- Různé (projednání podnětů a žádostí občanů dle § 16 odst. 2 písm. f) zákona o obcích, informace).
- Závěr.
- Žádosti občanů města, podepsané nejméně 0,5 % občanů města, musí být předloženy na zasedání Zastupitelstva města nejpozději do 90 dnů ode dne jejich podání. Ostatní žádosti občanů města na projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti, určené k projednání v Zastupitelstvu města, musí být předloženy k projednání na nejbližší zasedání Zastupitelstva města, nebrání-li tomu složitost přípravy podkladů, které rozhodne, zda předloženou záležitost věcně projedná.
Článek 6
Zahájení, průběh, přerušení a ukončení zasedání
zastupitelstva města
- Zastupitelstvo města je schopno usnášet se, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů Zastupitelstva města.
- Zasedání Zastupitelstva města předsedá a řídí starosta, v jeho nepřítomnosti místostarosta, případně další člen Zastupitelstva města, kterého si zastupitelé města volbou odsouhlasí.
- Předsedající v zahajovací části:
- Konstatuje řádné svolání a vyhlášení zasedání Zastupitelstva města.
- Na základě počtu přítomných členů Zastupitelstva města konstatuje usnášeníschopnost Zastupitelstva města.
- Určí ověřovatele zápisu. Navrhne složení návrhové komise, příp. dalších pracovních komisí (např. volební) – o těchto návrzích se hlasuje.
- Předloží Zastupitelstvu města návrh programu zasedání a vyzve k podání návrhů na provedení změn nebo doplnění návrhu programu. O stažení materiálu z programu jeho předkladatelem se nehlasuje, o jednotlivých doplňujících či pozměňujících návrzích a o programu jako celku se hlasuje zvlášť.
- Konstatuje, že zápis z předchozího zasedání Zastupitelstva města byl ověřen a podepsán bez námitek, případně seznámí Zastupitelstvo města s podanými námitkami, o kterých rozhoduje Zastupitelstvo města hlasováním.
- Pokud starosta v období mezi zasedáními Zastupitelstva města pozastavil usnesení Rady města, předkládá Zastupitelstvu města návrh na rozhodnutí o usnesení spolu se zprávou o činnosti Rady města.
- Zasedání Zastupitelstva města dále pokračuje dle schváleného programu projednáváním jednotlivých bodů programu.
- Předsedající má právo vykázat ze zasedání každého, kdo závažným způsobem narušuje průběh zasedání Zastupitelstva města.
- Zasedání Zastupitelstva města se nesmí účastnit osoba se zbraní, nebo s jinými předměty, které jsou způsobilé ohrozit život nebo zdraví anebo pořádek při zasedání. Taková osoba může být ze zasedání předsedajícím vykázána. Výjimka platí jen pro příslušníky ozbrojených sborů, kteří jsou při zasedání ve službě.
- Předsedající přeruší zasedání Zastupitelstva města na dobu
nezbytně nutnou a určí čas pokračování zasedání:
- požádá-li o to předseda návrhové komise,
- při dohodovacím řízení,
- z jiných důvodů.
- Předsedající prohlásí zasedání Zastupitelstva města za ukončené:
- není-li přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva města při zahájení jednání nebo v jeho průběhu a svolá náhradní zasedání tak, aby se konalo do 15 dnů,
- byl-li vyčerpán program zasedání a nikdo jiný se již nehlásí o slovo,
- z jiných závažných důvodů znemožňujících řádný průběh zasedání a odloží projednávání předmětného bodu a ostatních bodů programu, případně svolá náhradní zasedání tak, aby se konalo do 15 dnů.
Článek 7
Projednávání programu
- V rámci projednávání jednotlivých bodů programu předsedající
zpravidla:
- udělí slovo předkladateli, který svůj komentář omezí na nutné doplňující informace a odůvodnění návrhu na usnesení,
- poté otevře rozpravu a uděluje slovo členům Zastupitelstva města a tajemníkovi Městského úřadu (v rámci poradního hlasu), popř. občanům v pořadí, ve kterém se o slovo přihlásili; v rámci uděleného slova je možno vznášet dotazy a věcné připomínky, žádat doplnění a vysvětlení a předkládat pozměňující návrhy, případně protinávrhy na usnesení,
- odejme slovo, pokud řečník přes upozornění nemluví k věci, překračuje stanovenou dobu, nebo vystupuje hrubým a nevhodným způsobem,
- ukončí rozpravu, nejsou-li další dotazy či připomínky,
- dá hlasovat o ukončení rozpravy, navrhne-li to kterýkoliv člen Zastupitelstva města.
- Během rozpravy předsedající udělí slovo:
- členu Zastupitelstva města nebo tajemníkovi Městského úřadu deklarujícímu technickou poznámku vždy, kdy o to požádá,
- členu vlády nebo jím pověřenému zástupci, senátorovi, poslanci, zástupci orgánů kraje vždy, kdy o to požádá,
- zaměstnanci města zařazeného do Městského úřadu, vyžaduje-li to povaha rozpravy nebo je o vyjádření požádán,
- občanu města (§ 16 odst. 2 c) zákona o obcích).
- Pro slovo udělené v rozpravě platí tato omezující opatření:
- doba vystoupení občana v rozpravě – maximálně 3 minuty,
- doba vystoupení člena Zastupitelstva nebo tajemníka Městského úřadu – maximálně 3 minuty,
- technická poznámka (námitka na nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů) – maximálně 1 minuta,
- v téže věci může být uděleno slovo nejvýše dvakrát,
- pokud se člen Zastupitelstva města přihlásí k jednomu bodu potřetí, předsedající nechá hlasovat o udělení slova Zastupitelstvo města.
- Materiál může být jeho předkladatelem stažen z projednávání bez hlasování pouze před schválením programu jako celku. Po schválení programu se o odložení projednávání materiálu hlasuje.
- Na dotazy, připomínky a podněty člena Zastupitelstva odpovídá dotazovaný bezodkladně. Nelze-li odpovědět bezodkladně a nejsou-li zákonná omezení pro poskytnutí odpovědi, odpoví dotazovaný písemně nejpozději do 30 dnů.
- Členové Zastupitelstva města, tajemník Městského úřadu i občan mají právo na zaznamenání doslovného znění svého stanoviska do zápisu, jestliže o to požádají.
Článek 8
Střet zájmů
Pokud existují skutečnosti nasvědčující střetu zájmů člena Zastupitelstva města s předmětem projednávaného materiálu, je člen Zastupitelstva města povinen sdělit tuto skutečnost veřejně Zastupitelstvu města před jeho zahájením (§ 83 odst. 2 zákona o obcích).
Hlasování a přijetí usnesení
- Zastupitelstvo města hlasuje o usnesení k jednotlivým bodům programu ihned po jejich projednání. K platnému usnesení, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů Zastupitelstva města (§ 87 zákona o obcích).
- Návrh usnesení předkládá ke schválení předsedající, předkladatel, nebo předseda návrhové komise, byl-li v průběhu rozpravy podán pozměňující návrh nebo protinávrh, nebo byl-li k předložení návrhu usnesení předsedajícím vyzván. Pokud návrhová komise považuje návrh za neúplný, nedostatečný či chybný, má právo vznést proti tomuto návrhu námitku nebo navrhnout předsedajícímu přerušení zasedání do doby vyjasnění námitek.
- O předložených návrzích usnesení, variantních řešeních,
pozměňovacích návrzích a protinávrzích dává předsedající hlasovat
takto:
- Jestliže návrh usnesení obsahuje variantní řešení, hlasuje se nejprve o variantě doporučované ke schválení předkladatelem. Schválením jedné varianty se ostatní považují za nepřijaté. Personální návrhy jsou považovány za variantní řešení.
- Pokud byly podány pozměňovací návrhy, dá o nich předsedající nejprve hlasovat v pořadí, v jakém byly předloženy, poté o ostatních částech původního návrhu a pokud byly pozměňovací návrhy schváleny, nakonec o usnesení jako celku.
- Pokud byly podány protinávrhy, dá o nich předsedající hlasovat v opačném pořadí, než v jakém byly předloženy. Schválením jednoho návrhu se ostatní považují za nepřijaté.
- Každý člen Zastupitelstva města může navrhnout, aby se hlasovalo odděleně o jednotlivých částech projednávaného návrhu usnesení. Pokud Zastupitelstvo města rozhodne o odděleném hlasování, hlasuje se o jednotlivých částech usnesení v pořadí určeném předsedajícím a na závěr o návrhu jako celku.
- Jestliže se při zasedání Zastupitelstva města objeví nové okolnosti a připomínky, které vyžadují podstatně přepracovat předloženou zprávu a návrh usnesení, rozhodne Zastupitelstvo města o jejím přepracování a odložení bodu s tím, že o věci bude jednat na svém dalším zasedání nebo v termínu, který stanoví.
- Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se Zastupitelstvo města na návrh předsedajícího usnést na dohodovacím řízení. Předsedající v tomto případě vyzve politické skupiny členů Zastupitelstva města, aby jmenovaly po jednom zástupci pro toto řízení, a zasedání přeruší. Dohodovací řízení vede předsedající. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu, předsedající obnoví přerušené zasedání, přednese upravený návrh a dá o něm hlasovat. Nezíská-li upravený návrh potřebnou většinu, prohlásí předsedající návrh za odmítnutý.
- Pokud Zastupitelstvo města nepřijme k materiálu žádné z navržených usnesení, žádné usnesení nevzniká, tzn. ani usnesení opačného významu. Tato skutečnost se zaznamenává do zápisu ze zasedání.
- K informaci zpravidla není přijímáno usnesení. Nerozhodne-li Zastupitelstvo města jinak, má se za to, že vzalo informaci na vědomí.
Článek 10
Hlasování
- Hlasuje se zpravidla veřejně. Tajně se hlasuje, pokud tento způsob stanoví zákon, nebo o něm rozhodne Zastupitelstvo města na základě návrhu kteréhokoliv člena Zastupitelstva města.
- Veřejné hlasování se provádí prostřednictvím elektronického hlasovacího systému. Předsedající vyzývá k hlasování zpravidla větou „Zahajuji hlasování“.
- Tajné hlasování či volba se provádí hlasovacími lístky. Pro zabezpečení tajného hlasování a tajných voleb zvolí Zastupitelstvo města volební komisi složenou ze zástupců různých politických stran a jednoho zaměstnance města zařazeného do Městského úřadu. Výsledek tajného hlasování či tajných voleb pak vyhlásí předseda volební komise tak, že sdělí počet přítomných členů Zastupitelstva města, počet odevzdaných hlasů a výsledek hlasování.
- Námitku proti průběhu hlasování může vznést každý člen zastupitelstva, který se zúčastnil hlasování, při hlasování nebo bezprostředně po něm; o námitce rozhodne Zastupitelstvo města hlasováním. Je-li námitka uznána, opakuje Zastupitelstvo města hlasování bez rozpravy.
Článek 11
Kontrola usnesení a jeho plnění
- Usnesení Zastupitelstva města musí být v souladu se zákony a ostatními obecně závaznými právními předpisy.
- Přijaté usnesení Zastupitelstva města je závazné pro všechny členy Zastupitelstva města, zaměstnance města Uherský Brod, předsedy výborů, statutární orgány příspěvkových a obchodních organizací města.
- Usnesení Zastupitelstva města se vyhotovuje písemně a rozesílá se e-mailem členům Zastupitelstva města. Zveřejňuje se také na portále úředníka a ve formě výpisu z usnesení také na webových stránkách města. Pro potřeby jednotlivých odborů Městského úřadu je možné vyhotovit částečný výpis z usnesení Zastupitelstva města, který podepisuje starosta, popř. místostarosta.
- Kontrolu plnění usnesení přijatých Zastupitelstvem provádí Kontrolní výbor Zastupitelstva města, který zařazuje kontrolu plnění usnesení do svého plánu práce (§ 119 odst. 3 písm. a) zákona o obcích).
- Evidenci usnesení Zastupitelstva města a jejich plnění organizuje a zajišťuje Odbor kanceláře tajemníka.
Článek 12
Organizačně technické záležitosti zasedání
Zastupitelstva města
- O průběhu zasedání Zastupitelstva města se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá Městský úřad. Zápis se vyhotovuje do 15 dnů po skončení zasedání Zastupitelstva města. Podepisují jej starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé. Jeho nedílnou součástí je prezenční listina. Je uložen na Městském úřadě k nahlédnutí. Po dobu 10 let jsou zápisy archivovány na Městském úřadě dle zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů.
- V zápisu se uvede zejména:
- den a místo zasedání včetně hodiny zahájení a ukončení, popř. přerušení zasedání,
- počty přítomných a jména omluvených i neomluvených členů Zastupitelstva města,
- jména určených ověřovatelů zápisu,
- jméno zaměstnance pořizujícího zápis,
- schválený program zasedání včetně schválených změn,
- složení návrhové komise, případně dalších komisí,
- průběh projednávání jednotlivých bodů programu s uvedením jména předkladatele materiálu, průběhu rozpravy,
- podané návrhy,
- průběh a výsledek hlasování,
- přijatá usnesení, rozhodnutí a volby,
- další skutečnosti, které by se podle rozhodnutí členů Zastupitelstva města měly stát součástí zápisu.
- Přijatá usnesení jsou číslována pořadovým číslem usnesení v daném volebním období, za lomítkem pořadovým číslem zasedání Zastupitelstva města, za lomítkem posledním dvojčíslím kalendářního roku (např. 45/Z12/14).
- Vyskytnou-li se v zápisu nebo usnesení chyby, které jsou zjištěny dodatečně po podpisu a zveřejnění, vydá Městský úřad oznámení o administrativní chybě (dále jen oznámení). Oznámení musí být před vydáním konzultováno se starostou, místostarostou a ověřovateli příslušného zápisu. Oznámení je zveřejněno obvyklým způsobem. Chybný zápis či usnesení Městský úřad opraví a zajistí příslušné podpisy. Archivuje se chybný zápis či usnesení, oznámení a opravený zápis či usnesení.
- O průběhu zasedání Zastupitelstva města se pořizuje zvukový záznam, který slouží jako pomocná evidence pro věrohodné zpracování zápisu o průběhu jednání Zastupitelstva města. Výstupy z elektronického hlasovacího systému nejsou součástí zápisu. Zveřejňují se na webové stránce města. Jejich archivaci vede Městský úřad po dobu 10 let.
Článek 13
Dotazy členů Zastupitelstva města a občanů
- Členové Zastupitelstva města a občané mají právo vznášet dotazy, připomínky a podněty (dále jen dotaz) na jednotlivé členy, orgány obce, vedoucí organizací zřízených nebo založených městem, zaměstnance města a požadovat od nich vysvětlení.
- Pokud to povaha dotazu umožňuje, odpovídá dotazovaný bezodkladně. Pokud obsah dotazu vyžaduje prošetření nebo tazatel trvá na písemné odpovědi, bude mu zodpovězen písemně, nejdéle ve lhůtě 30 dnů. V takovém případě musí tazatel svůj dotaz formulovat na formuláři, který je po dobu zasedání Zastupitelstva města k dispozici u zapisovatelky a této jej předat nejpozději na konci zasedání. Dotaz musí být vymezen jasně a srozumitelně a musí obsahovat informaci, komu a jakou formou má být odpověď zaslána.
- Dotazy položené na zasedání Zastupitelstva města se zaznamenávají v zápise a je o nich a jejich vyřízení vedena evidence u Městského úřadu.
Článek 14
Výbory a pracovní skupiny
- Zastupitelstvo města může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory (§ 117 zákona o obcích). Svá stanoviska a náměty předkládají výbory Zastupitelstvu města. Zápisy a usnesení výborů Zastupitelstva města jsou po zveřejnění na portále úředníka zařazeny do programu zasedání Zastupitelstva města. Usnesení výborů jsou zveřejněna na webových stránkách města.
- Podrobnosti o jednání výborů stanoví Jednací řád výborů Zastupitelstva města.
- Pro přípravu odborných stanovisek a expertíz může Zastupitelstvo města zřídit volbou pracovní skupiny. Skupina se skládá z členů Zastupitelstva města, případně schválených odborníků. Činnost pracovní skupiny končí splněním úkolu, nejpozději přijetím usnesení Zastupitelstva města k projednávanému materiálu, jehož se činnost pracovní skupiny týkala.
Článek 15
Účinnost
- Zrušuje se jednací řád Zastupitelstva města ze dne 11.12.2023.
- Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem schválení Zastupitelstvem města.
Ing. Ferdinand Kubáník
starosta